Co oznacza termin silnik EC?
Silnik prądu stałego = silnik komutowany elektronicznie.
Silnik prądu stałego to bezkomutatorowy silnik prądu stałego z magnesami trwałymi wbudowanymi w wirnik i komutacją elektroniczną. Elektronicznie komutowany to silnik bezszczotkowy, którego zasada działania jest analogiczna do struktury pracy silnika prądu stałego.
Zasada działania silnika EC
Płynność i precyzję regulacji prędkości silnika EC zapewnia wbudowana elektronika komutacyjna - regulator. Pole magnetyczne wytwarzane przez magnesy trwałe wbudowane w wirnik reaguje na zmianę wektora pola magnetycznego poprzez zmianę strumienia napięcia w uzwojeniu stojana.
Sterownik w sposób ciągły oblicza i podaje do uzwojenia stojana wymaganą polaryzację, aby jak najdokładniej sterować prędkością wirnika. Silnik wrażliwie reaguje na zmiany sygnałów sterujących (prąd 4-20 mA lub potencjał 0-10 V) i zapewnia obracanie się wirnika z żądaną prędkością przy możliwie najniższych kosztach energii.
Podłączenie odbywa się bezpośrednio do źródła prądu stałego lub poprzez moduł przełączający - do źródła prądu zmiennego (220V, 380V). Za pomocą magistrali lub interfejsu urządzenia grupy wentylatorów mogą być sterowane przez komputer PC lub PDA.
Wentylatory skonstruowane na bazie silników EC są powszechnie nazywane wentylatorami EC. Dzięki precyzyjnej reakcji na sygnały, wentylatory EC płynnie zmieniają prędkość obrotową i zapewniają dostarczenie wymaganej w danym momencie ilości powietrza.
Elektrycznie komutowane silniki EC są obecnie najbardziej obiecującym i energooszczędnym rozwiązaniem do stosowania w różnych systemach ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
Silniki EC charakteryzują się wysoką wydajnością i optymalną kontrolą w całym zakresie prędkości obrotowych.
Wentylatory EC to inteligentna technologia! Wyróżnia się optymalnym sterowaniem silnikiem i wysoką wydajnością dzięki zastosowaniu elektroniki sterującej.
Co może zrobić Wentylator EC?
Wentylatory EC wyróżniają się oszczędnym zużyciem energii i doskonałymi możliwościami sterowania.
Wentylatory EC, napędzane przez energooszczędne silniki, mają elektroniczny układ sterowania (komutator), który zawsze jest ustawiony na optymalny tryb pracy. Dzięki tej zasadzie silniki te pracują synchronicznie, bez poślizgu, a więc nie ponoszą żadnych strat. Oznacza to, że efektywność energetyczna silników EC jest wyższa niż wentylatorów AC.
Dzięki wbudowanej elektronice sterującej silniki EC mogą płynnie regulować prędkość obrotową i elastycznie dostosowywać się do zmian wymaganej ilości powietrza, zachowując wysoki współczynnik sprawności. Dlatego przy tej samej wydajności w odniesieniu do objętości powietrza zużywają one znacznie mniej energii niż napędy zmiennoprzepływowe AC.
Kolejną cechą szczególną silników EC jest ich potencjał oszczędności energii nie tylko podczas pracy przy pełnym obciążeniu, ale przede wszystkim przy obciążeniu częściowym. W zakresie obciążenia częściowego tracą one znacznie mniejszą sprawność (efektywność) w porównaniu z silnikami asynchronicznymi o tej samej mocy.
Następnym aspektem środowiskowym związanym z systemami uzdatniania powietrza i klimatyzatorami jest poziom hałasu. Przewagą silników EC jest również to, że podczas pracy generują mniej hałasu i wibracji.
Zalety wentylatorów EC
Duży potencjał oszczędności energii
- oszczędność energii, elastyczna regulacja, lepsza aerodynamika wirnika wentylatora o napędzie bezpośrednim.
Zintegrowany elektroniczny system sterowania silniekiem
- dostępność urządzeń do regulacji prędkości, sterowania, monitorowania i łączenia w sieci.
- brak obciążeń udarowych w porównaniu z silnikami prądu przemiennego.
- wyższa sprawność (do 90%), niższa strata ciepła.
- kompaktowy silnik / brak urządzeń zewnętrznych, takich jak przemienniki częstotliwości i transformatory.
- mniejsze zużycie kabli / potrzebuje mniej miejsca w obudowie.
- zintegrowany filtr EMC i filtr szumów.
- dostosowanie wydajności wentylatora do warunków jego zastosowania dzięki sterowaniu i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała objętość).
Nie wymagają konserwacji i są trwałe
- stosowane są wbudowane elementy standardowe (modułów zasilających).
- zwiększona niezawodność dzięki zmniejszeniu liczby komponentów.
Niski poziom hałasu i wibracji
- bardziej kompaktowa konstrukcja silnika i łopatek wentylatora, mniejsze zapotrzebowanie na miejsce,lepiej ukierunkowany przepływ powietrza, lepsze odprowadzanie ciepła, mniejsza emisja hałasu
- hałas silnika praktycznie nie występuje podczas pracy przy częściowym obciążeniu
Uniwersalność zastosowania silników EC
- możliwość eksploatacji z częstotliwością 50 i 60 Hz na całym świecie
- szerszy zakres napięcia (1 ~ 200 ... 277 V AC lub 3 ~ 380 ... 480 V AC)
- działanie, nie zależne od liczby połączeń
dzięki wbudowanym funkcjom sterowania i regulacji wentylatora (stały napęd lub stała głośność).
Efektywność energetyczna
- Ilość faktycznie zużywanej energii jest znacznie wyższa niż w przypadku silników АС
Zwarta konstrukcja
- elektronika sterująca jest już zintegrowana i dlatego nie rzuca się w oczy.
Na przykład: wymiary wentylatorów EC są znacznie bardziej kompaktowe i wymagają mniej miejsca do instalacji.